SESSIE 1 - VOORMIDDAG
Duur: 9u45 tot 11u15 of ganse (voormid)dag
1.1 Op ontdekking in Sparkx (ganse voormiddag) **VOLZET** |
|
Anja Swinnen, Park leader Sparkx Hasselt | |
Doelgroep: Lager en secundair onderwijs | |
Bij Sparkx is sporten fun. Ongeacht je niveau. Het voordeel van technologie? Je past de moeilijkheidsgraad van een heleboel attracties aan in een-twee-drie. Afhankelijk van wie er meedoet. Racen op de klimmuur? Een wedstrijdje Japanse trefbal? Scheuren in de formule 1-wagen? Sparkx is uniek, want het creëert een laagdrempelige én opwindende sportomgeving. Alles geprobeerd op sportief vlak? Think again. Bij Sparkx proef je op één plaats van meer dan 50 verschillende sporten, verspreid over onze 36 attracties. Hoe fijn zou het zijn om je nieuwe lievelingssport te ontdekken – ongeacht je leeftijd? En die dan blijft beoefenen, ook buiten Sparkx? Bij Sparkx probeer je ook extreme sports uit. Zonder dat je daarvoor een vliegticket moet boeken of halsbrekende toeren moet uithalen. Wat dacht je van alpineskiën, diepzeevissen of paragliden? Bij Sparkx kan het allemaal. Maak kennis met deze unieke omgeving en ontdek zelf wat Sparkx kan betekenen voor jouw leerlingen. |
1.2 Het magische wereldfeestenboek I |
|
Inge Joosen, lector Lichamelijke Opvoeding PXL Education | |
Doelgroep: 3e kleuterklas tot en met 6e leerjaar | |
We leven in een multiculturele samenleving en hoe leuk is het om meer te weten te komen over bijzondere feesten en culturele tradities? In Het magische wereldfeestenboek leer je van alles over verschillende feesten van over de hele wereld. Het is niet alleen een informatieve vertaling van het boek , maar vnl. een dansvertaling van de verschillende wereldfeesten. Dit avontuurlijk verhaal gaat over twee vrienden Olivier en Zeger die in de bibliotheek een gouden boek ontdekken. Omwille van dit uitgebreide wereldfeesten-project is deze sessie verdeeld in 2 workshops. Je kan kiezen voor 1 of 2 lesdelen, de dansen zijn onafhankelijk van elkaar aan te leren. Om het volledige schoolfeest of schoolthema ‘cultuureducatie’ voor te bereiden, zijn beide lesdelen een aanrader. |
1.3 Leiderschap of lijderschap? |
|
Ruben Neyens, leerkracht Lichamelijke Opvoeding, Sportconsultent en Verantwoordelijke Jeugd/ Schooltennis ITF, internationale tennisfederatie |
|
Doelgroep: Alle leerkrachten en sportbegeleiders | |
In deze sessie gaan we dieper in op de leider van een team van coaches/ leraren. In deze sessie krijg je enkele handvaten mee om jezelf te verfijnen en te ontwikkelen als leider. Tijdens de workshop deelt Ruben zijn eigen ervaringen en veranderingen als verantwoordelijke van een team. Hij was jaren Lead Coach Development in Nederland (KNLTB) en voormalig Technisch Directeur Team Belgium Gymnastiek. |
1.4 Breedmotorisch opleiden met beperkt materiaal (Coach 4 Skills)**VOLZET** |
|
Kristof De Loose, docent Vlaamse Trainersschool | |
Doelgroep: Lager onderwijs | |
Een gevarieerd bewegingsaanbod zorgt ervoor dat kinderen vaardiger zijn, meer sportplezier ervaren en levenslang actief blijven (een springplank voor het leven dus). De Coach 4 Skills speelt hier perfect op in. In deze werkwinkel wordt er stilgestaan bij de 11 bewegingsfamilies van Coach 4 Skills die aan bod komen. Zij zorgen immers voor dit gevarieerd bewegingsaanbod dat brede motorische ontwikkeling stimuleert. Voor elke bewegingsfamilie bieden we inzicht in de kenmerken, ontwikkelingslijn, concrete bewegingsactiviteit en spelfiches. Daarnaast is er ook heel wat inspiratie om (zelf) creatief en gevarieerd aan de slag te gaan. Je krijgt concrete voorbeelden en heel wat tips om dit zinvol te implementeren. Ook eigen inbreng is welkom, want wij leren graag samen bij! |
1.5 6 sleutels naar ontspannen leerlingen**VOLZET** |
|
Arnaut Gielen, lichaamsgericht psychotherapeut & movement teacher | |
Doelgroep: Alle leerkrachten | |
Via rustgevende en energetische lichaamsgerichte oefeningen brengen we spanning uit het lichaam van onze leerlingen, maar tijdens deze workshop gaan we vooral deze oefeningen zelf ervaren. De actieve, meditatieve oefeningen worden wetenschappelijk geduid en uitgelegd. |
1.6 Schaatsen |
|
Claudia de Condé, Trainer A kunstschaatsen | |
Doelgroep: Lager en secundair onderwijs | |
Wil je je leerlingen het plezier van schaatsen laten ervaren? Voel je je echter niet zelfzeker genoeg op schaatsen? Misschien wil je echt les kunnen geven maar weet je niet goed hoe je eraan moet beginnen. Claudia de Condé, neemt je actief mee doorheen het 10-stappenplan van de Vlaamse Trainersschool. We beginnen bij het begin. Hoe trek je schaatsen aan, hoe krabbel je weer recht wanneer je gevallen bent, gaande over stappen op het ijs naar glijden, uitwijken en stoppen. De deelnemers van deze sessie krijgen naast de praktijkoefeningen ook een bundel mee met de technische uitleg en spel- en oefenvormen. |
1.7 Donut Hockey **VOLZET** |
|
Dennis Witsiers, docent Fontys Sporthogeschool Eindhoven | |
Doelgroep: Lager (3e graad) en secundair onderwijs | |
Donut Hockey is een nieuw spel van Burner Motion gebaseerd op ijshockey en in Finland beter bekend als Ringette. Met speciaal ontwikkeld materiaal gaan we veel diverse intensieve oefeningen met elkaar doen. Ik wens elke deelnemer alvast veel plezier en geniet ook hier van de vele enerverende "Burner"-momenten! |
1.8 360°-games **VOLZET** |
|
Jochim Spitz, lector Lichamelijke Opvoeding PXL Education | |
Doelgroep: Lager (3e graad) en secundair onderwijs | |
Bij 360° games moeten spelers samenwerken en snel reageren/bewegen rond een centraal opgesteld doel om hun tegenstanders uit verband te spelen. We introduceren verschillende spelvormen (wackitball, trangleball, spikeball,…) met een unieke combinatie van balvaardigheid (slaan, werpen, kaatsen) en tactisch denken. In deze sessie leren we hoe je deze spannende activiteiten kunt integreren in je lessen en leerlingen actief kunt betrekken op beperkte ruimte en op verschillende ondergronden. |
SESSIE 2 - VOORMIDDAG
Duur: 11u30 tot 13u
2.1 Het Magische wereldfeestenboek II |
|
Inge Joosen, lector Lichamelijke Opvoeding PXL Education | |
Doelgroep: 3e kleuterklas tot en met 6e leerjaar | |
We leven in een multiculturele samenleving en hoe leuk is het om meer te weten te komen over bijzondere feesten en culturele tradities? In Het magische wereldfeestenboek leer je van alles over verschillende feesten van over de hele wereld. Het is niet alleen een informatieve vertaling van het boek , maar vnl. een dansvertaling van de verschillende wereldfeesten. Dit avontuurlijk verhaal gaat over twee vrienden Olivier en Zeger die in de bibliotheek een gouden boek ontdekken. Omwille van dit uitgebreide wereldfeesten-project is deze sessie verdeeld in 2 workshops. Je kan kiezen voor 1 of 2 lesdelen, de dansen zijn onafhankelijk van elkaar aan te leren. Om het volledige schoolfeest of schoolthema ‘cultuureducatie’ voor te bereiden, zijn beide lesdelen een aanrader. |
2.2 Action Bound |
|
Pieter De Clercq, Sport Vlaanderen Hasselt | |
Doelgroep: Secundair onderwijs | |
We zoeken nog steeds naar een goede vertaling van het Engelse “scavenger hunt”. Tijdens een Actionbound leggen de deelnemers in kleine groepjes een tocht af waarbij ze opdrachten moeten uitvoeren, vragen of raadsels oplossen, locaties moeten vinden enz. Een app op een smartphone is de leidraad doorheen de tocht. We ervaren eerst zelf een korte Actionbound waarna we er zelf 1 leren maken op maat van onze leerlingen. Leerkrachten die een laptop meebrengen kunnen meteen aan de slag! |
2.3 Volleybal: Creatief omgaan met oefen- en spelvormen ‘1 tegen 1’ en ‘2 tegen 2’ **VOLZET** |
|
Kristof De Loose, docent Vlaamse Trainersschool Sigi Celis, lector Lichamelijke Opvoeding PXL Education |
|
Doelgroep: Lager (3e graad) en secundair onderwijs | |
Volleybal in het onderwijs blijft een moeilijk verhaal. Een degelijke technische uitvoering blijft voor veel leerlingen lastig waardoor succesbeleving vaak achterwege blijft. Als leerkracht zijn we op zoek naar oefen- en spelvormen die motiverend zijn en zorgen voor spelbeleving, maar ook dat is niet altijd eenvoudig. In deze workshop worden creatieve oplossingen aangereikt om variatie en vernieuwing aan te bieden. |
2.4 Agility |
|
Ruben Neyens, leerkracht Lichamelijke Opvoeding, Sportconsultent en Verantwoordelijke Jeugd/ Schooltennis ITF, internationale tennisfederatie | |
Doelgroep: Lager en secundair onderwijs | |
De fysieke vaardigheid ‘agility & quickness’, snel en wendbaar bewegen, is een belangrijke factor in verscheidene sporten. We gaan dieper in op welke bouwstenen ‘agility & quickness’ is gebaseerd en hoe we ‘kwaliteit en intensiteit’ kunnen vragen van onze leerlingen. De focus ligt op groepsorganisatie met meerdere leerlingen. |
2.5 Kabbadi |
|
Marc Geerts, lector Lichamelijke Opvoeding PXL Education | |
Doelgroep: Lager en secundair onderwijs | |
Tikkertje next level: Maak kennis met Kabaddi, een Indiase contactsport. Deze vereist tactiek, behendigheid en samenwerking. Teams sturen een "raider" om punten te scoren door tegenstanders te tikken zonder zelf getackeld te worden. In een aangepast format en leerlijn is dit zeer geschikt voor de les LO. Ontdek deze dynamische sport! |
2.6 Burner Games **VOLZET** |
|
Dennis Witsiers, docent Fontys Sporthogeschool Eindhoven | |
Doelgroep: Lager en secundair onderwijs | |
Tijdens de les moet er aandacht zijn voor de motorische ontwikkeling van leerlingen. Dat kan op veel verschillende manieren. Maar daarnaast dient er ook ruimte te zijn voor sociale ontwikkelingen en aandacht voor plezier in bewegen. Burner Games zijn korte intensieve spellen, die direct inzetbaar zijn in je les. De spellen zijn onderverdeeld in communicatie- en kennismakingsspelletjes, warming up spelletjes en intensieve spelen. Wij gaan tijdens deze workshop in veel diverse Burner spellen spelen en gegarandeerd veel plezier beleven! Dit zal dezelfde workshop zijn als in sessie 3 namiddag. |
2.7 Creatief met Parkour |
|
Rosalie Coolkens, lector Lichamelijke Opvoeding PXL Education | |
Doelgroep: Lager en secundair onderwijs | |
Ontdek LiLO, een krachtige online tool voor het ontwikkelen van hoogwaardige lessen lichamelijke opvoeding. Met de binnen LiLO ontwikkelde leerlijnen kunnen leerkrachten oefenstof aanbieden aangepast aan de behoeften van hun leerlingen. In deze sessie staat parkour centraal als voorbeeld van hoe LiLO kan worden toegepast. Parkour, een uitdagende discipline die draait om het soepel overwinnen van obstakels, biedt een uitstekende gelegenheid om verschillende bewegingsvaardigheden te ontwikkelen. Bovendien wordt in deze sessie dieper in gegaan hoe je creatief met Parkour kan omgaan en Parkour-tricks en skills kan integreren binnen andere bewegingsdomeinen. De sessie belooft een boeiende mix te worden van praktische demonstraties, theoretische inzichten en interactieve mogelijkheden om je eigen onderwijspraktijk te verrijken. Schrijf je in en bereid je voor om je leerlingen uit te dagen, bij te sturen en te inspireren met vernieuwende bewegingsactiviteiten. |
SESSIE 3 - NAMIDDAG
Duur: 14u tot 15u30
3.1 Sterk in duel: Contact & verdediging met voetbalvaardigheden |
|
Marc Geerts, lector Lichamelijke Opvoeding PXL Education | |
Doelgroep: Lager en secundair onderwijs | |
Maak je leerlingen sterk in duel! Ga mee op zoek naar de “crossovers” tussen voetbal en gevechtssporten. We overlopen een volledige lessenreeks waarbij voortdurend zinvolle links gezocht en gevonden worden tussen contact en verdediging en voetbal. Dit resulteert in uitdagende lessen met een zeer hoge actieve leertijd. Bovendien worden de leerlingen voortdurend geprikkeld met een brede waaier aan motorische vaardigheden. |
3.2 Core Stability **VOLZET** |
|
Rosalie Coolkens, lector Lichamelijke Opvoeding PXL Education | |
Doelgroep: Lager en secundair onderwijs | |
Tijdens deze sessie staat veilig leren bewegen centraal. Er zullen strategieën worden aangeleerd om je core stap voor stap te verstevigen. Er worden stretching, automobilisatie en stabilisatie oefeningen zonder en met verschillende materialen (o.a. fitballen, zitkussens, dynabands enz.) aangeleerd die als basis kunnen dienen om gekwetste leerlingen te laten bewegen tijdens jouw les. Heb je nood aan inspiratie voor een lessenreeks rond rughygiëne en lichaamshouding in het secundair onderwijs? Bovendien krijg je de tips en oefenstof met uitleg samengevat in een cursus mee naar huis. |
3.3 Cricket **VOLZET** |
|
Hassan Shah, voorzitter en speler van Hasselt Cricket Club, Belgisch Kampioen 2024 | |
Doelgroep: Lager (3e graad) en secundair onderwijs | |
Cricket is 1 van de populairste sporten ter wereld. Toch wordt deze in onze contreien nog niet zo vaak beoefend. Deelnemers aan deze initiatie maken kennis met de technieken en spelregels van deze sport en leren ook hoe je ze kan aanleren aan jongeren via diverse spelvormen. Deelnemers aan deze initiatie krijgen bovendien een bundel mee, opgesteld door Cricket Vlaanderen met daarin de nodige toelichting en 10 uitgewerkte lesvoorbereidingen. Interessant om te weten: naar aanleiding van deze navorming zal Sport Vlaanderen uitleendienst Hasselt cricketmateriaal gratis ter beschikking stellen voor scholen! |
3.4 Elastiekspringen |
|
Katrijn Mattijs, lector Lichamelijke Opvoeding PXL Education | |
Doelgroep: Lager en secundair onderwijs (1e graad) | |
Met een minder alledaags thema kunnen we het lichaamsbesef bij leerlingen vergroten. We leren ze draaien rond de lengte-as en vrije sprongen uitvoeren. Door gebruik te maken van eenvoudige oefeningen op en naast de elastieken worden de leerlingen coördinatief sterker. We maken gebruik van aangepaste spel- en oefenvormen die creativiteit en zelfstandig werken stimuleren. |
3.5 Transfer van spelcompetenties binnen doelsportspelen **VOLZET** |
|
Toon Dehandschutter, lector Lichamelijke Opvoeding, KULeuven & UCLLeuven Philippe Vandersmissen, lector Lichamelijke Opvoeding PXL Education Beiden zijn auteur van het boek ‘speel je vrij’. |
|
Doelgroep: Secundair onderwijs | |
Tijdens lesperiodes van doelsportspelen in het secundair onderwijs komen bij het oplossen van de spelsituaties dezelfde spelcompetenties aan bod zoals het behouden van balbezit, doelgevaar creëren, het uitspelen van meederheidssituaties en het doelgebied dichtzetten. In deze sessie wordt ingezet op de transfer van tactische spelcompetenties tussen verschillende doelsportspelen aan de hand van verschillende spelvormen uit het boek ‘Speel je Vrij!' opdat leerlingen kwalitatief kunnen deelnemen aan een doelsportspel. |
3.6 Picoo: gamen, bewegen en bewegend leren zonder |
|
Els Eerdekens, leerkracht Lichamelijke Opvoeding basisschool Kiewit | |
Doelgroep: Kleuter en lager onderwijs | |
Picoo is de eerste spelcomputer die kinderen (en volwassenen) stimuleert om samen te bewegen zonder scherm! Tijdens de (inter)actieve games hebben kinderen ( en volwassenen) het gevoel dat ze aan het gamen zijn op een speelcomputer', terwijl ze tegelijkertijd samen bewegen. Iedere deelnemer heeft een eigen controller, die onderling met elkaar in verbinding staat. Met coole lichten, geluid en zelfs trillen wordt samen spelen en bewegen nog leuker. Traditionele spelletjes, zoals tikkertje en verstoppertje, zijn in een compleet nieuw jasje gestoken. Daarnaast zijn er ook compleet nieuwe spelervaringen ontwikkeld. De Picoo is ook heel leuk inzetbaar in de fitness- en sportwereld en zorgt voor (betaalbaar) eindeloos (inter)actief speel- en sportplezier! |
3.7 Tennis en padel in het lager onderwijs **VOLZET** |
|
Jens Vandevenne, lector Lichamelijke Opvoeding PXL Education | |
Doelgroep: Lager onderwijs | |
Laat je leerlingen op een toegankelijke en plezierige manier kennismaken met tennis en padel. Hoewel beide racketsporten razend populair zijn, kan het voor leerlingen uitdagend zijn om het ‘echte’ spel onder de knie te krijgen. Tijdens deze bijscholing leer je hoe je met enkele basistechnieken en aangepaste werk- en spelvormen tóch een boeiende spelervaring kunt bieden aan je leerlingen. Na deze bijscholing beschik je over alle tools om tennis en padel op een gestructureerde, motiverende en speelse manier in jouw lessen LO te integreren. |
3.8 Burner Games **VOLZET** |
|
Dennis Witsiers, docent Fontys Sporthogeschool Eindhoven | |
Doelgroep: Lager en secundair onderwijs | |
Tijdens de les moet er aandacht zijn voor de motorische ontwikkeling van leerlingen. Dat kan op veel verschillende manieren. Maar daarnaast dient er ook ruimte te zijn voor sociale ontwikkelingen en aandacht voor plezier in bewegen. Burner Games zijn korte intensieve spellen, die direct inzetbaar zijn in je les. De spellen zijn onderverdeeld in communicatie- en kennismakingsspelletjes, warming up spelletjes en intensieve spelen. Wij gaan tijdens deze workshop in veel diverse Burner spellen spelen en gegarandeerd veel plezier beleven! Dit zal dezelfde workshop zijn als in sessie 2 voormiddag. |