Wat is Pré-PXL 7de jaar Kinderbegeleider?
Start jouw toekomst als kleuteronderwijzer of kinderbegeleider aan Hogeschool PXL i.s.m. CVO Cursa!
Ben jij een laatstejaarsstudent uit de A-finaliteit BZO (Basiszorg en ondersteuning) en zie je voor jezelf een toekomst in het kleuteronderwijs? Of overweeg je een job in de kinderopvang als kinderbegeleider bij baby en peuters of schoolgaande kinderen?
Met deze Pré-PXL opleiding van Hogeschool PXL & CVO Cursa maak jij die stap sneller en makkelijker dan je denkt! Je behaalt je diploma secundair onderwijs OK4 en proeft al van de bacherloropleiding kleuteronderwijs.
Waartoe leidt deze Pré-PXL opleiding?
- Diploma van kinderbegeleider:
Met dit diploma kan je meteen aan de slag in een kinderdagverblijf of in een buitenschoolse kinderopvang. Het is een perfecte voorbereiding voor de arbeidsmarkt! - Directe toegang tot het hoger onderwijs:
Behaal een onderwijskwalificatie niveau 4 en start daarna meteen in de bacheloropleiding kleuteronderwijs of in een andere bacheloropleiding. - Vrijstellingen in de professionele bacheloropleiding kleuteronderwijs:
Via het Smart Start-programma van Hogeschool PXL kun je alvast credits behalen voor twee opleidingsonderdelen van de professionele bacheloropleiding kleuteronderwijs. Zo ervaar je nu al wat het is om les te volgen in een bacheloropleiding, zodat je straks vol zelfvertrouwen en goed voorbereid kunt beginnen!
Waarom instappen?
Dit extra jaar biedt je een voorsprong. Je combineert praktijkervaring met een stukje hoger onderwijs, zodat je beter voorbereid én met meer zelfvertrouwen de stap maakt. Klaar om jouw passie voor kinderen om te zetten in een carrière?
Hogeschool PXL biedt samen met CVO Cursa een Pré-PXL jaar aan, gericht op leerlingen uit het 6de jaar A-finaliteit BZO (Basiszorg en ondersteuning). In dit Pré-PXL jaar kan je een onderwijskwalificatie niveau 4 behalen, waarmee je direct kunt doorstromen naar de bacheloropleiding kleuteronderwijs of een andere bacheloropleiding.
Daarnaast behaal je de beroepskwalificaties van kinderbegeleider, waarmee je aan de slag kan in de buitenschoolse kinderopvang of in een kinderdagverblijf.
Een leuk extraatje in dit programma is het Smart Start-programma van PXL. Hiermee kan je alvast 2 vakken (9 studiepunten) opnemen in de bacheloropleiding kleuteronderwijs en kan je ervaren wat studeren in een bacheloropleiding betekent.
Kortom, deze samenwerking is een ideale springplank voor jou als leerling basiszorg en ondersteuning (BZO) die wil doorstromen naar het hoger onderwijs. Je krijgt een combinatie van praktijkervaring, theoretische kennis en een voorproefje van de bacheloropleiding kleuteronderwijs. Daarnaast bieden wij ondersteuning bij het zetten van deze belangrijke stappen in hun verdere studie en carrière.
Voor wie?
Leerlingen die afstuderen in juni 2025 met een onderwijskwalificatie 3 in de studierichting BZO (Basiszorg en ondersteuning).
Locatie:
De lessen vinden plaats in Hasselt op de campussen van Hogeschool PXL en de campus van CVO Cursa.
Smart Start @ PXL:
Met Smart Start @PXL willen we jou zo goed mogelijk voorbereiden op het hoger onderwijs. Binnen dit traject neem je twee vakken op binnen de bachelor kleuteronderwijs: ontwikkelingspsychologie & basisvaardigheden.
Met Smart Start @ PXL willen we:
- De overgang van secundair naar hoger onderwijs vergemakkelijken.
- Extra uitdaging aanbieden die kan leiden tot een vrijstelling in het hoger onderwijs.
- Leerlingen laten kennismaken met de hogeschoolcultuur en zelfstandigheid.
- Inzicht bieden in de inhoud van volgende opleidingsonderdelen: ontwikkelingspsychologie & basisvaardigheden.
- Ondersteuning bieden bij het maken van een doordachte studiekeuze.
- Voorbereiden op het studentenleven.
Ontwikkelingspsychologie (3 studiepunten)
- Aan de hand van opdrachten en casussen verwerven studenten inzichten in de ontwikkelingsprocessen van jonge kinderen.
- In dit opleidingsonderdeel leert de student meer over de ontwikkeling van het jonge kind, in het bijzonder de peuter en de kleuter en het lagere schoolkind, op alle gebieden, met aandacht voor verschijnselen en tendensen binnen de ontwikkeling waarbij ook de koppeling wordt gemaakt met actuele thema’s.
Basisvaardigheden (6 studiepunten)
- In dit opleidingsonderdeel werken studenten aan hun mondelinge en schriftelijke taalvaardigheden, onderzoeksvaardigheden, gebruik van eigen stem, spraak en expressie en ICT-vaardigheden.
- Binnen het onderdeel taal en onderzoek staan taalcompetentie en het opzoeken, raadplegen en selecteren van wetenschappelijke bronnen centraal. Binnen taal, spraak en expressie wordt aandacht besteed aan stemkennis- en inzicht, stemzorg en stemgebruik via stem-, articulatie- en expressieoefeningen.
- Binnen ICT leren studenten tools uit het Office 365 pakket gebruiken die nodig zijn voor in de opleiding en het latere werkveld. Ze maken kennis met het gebruik van Blackboard en geïntegreerde tools. Ze leren bronnen raadplegen en portaalsites voor het onderwijs te gebruiken. Ze maken kennis met tools op eigen niveau en op niveau van jonge kinderen om te gebruiken in het werkveld. Binnen dit onderdeel wordt ook aandacht besteed aan mediawijsheid.
Modules SEMESTER 1
Samenwerken in het team en interdisciplinair (30 lestijden)
- Constructief samenwerken in een team en met externen
- Uitwisselen van informatie
- Overleggen en afspraken maken
- Feedback geven en ontvangen
- Gepast omgaan met conflicten
Deze module wordt voor 50% onder de vorm van werkplekleren georganiseerd.
De theorielessen vinden plaats in contactonderwijs.
Spel schoolgaande kinderen (80 lestijden)
- Globale ontwikkeling van schoolgaande kinderen stimuleren via spel
- Creëren van een speel- en leeromgeving om bij schoolgaande kinderen intens spel tot stand te brengen
Deze module wordt voor 60% onder de vorm van werkplekleren georganiseerd.
De theorielessen vinden plaats in contactonderwijs.
Samenwerken met gezinnen en hun context (60 lestijden)
- Leren samenwerken met gezinnen en ouders erkennen als eerste opvoeders van de kinderen
- Overleg met ouders
- Ouderparticipatie
Deze module wordt voor 50% onder de vorm van werkplekleren georganiseerd.
De theorielessen vinden plaats in contactonderwijs.
Pedagogisch handelen schoolgaande kinderen (60 lestijden)
- Inzicht verwerven in de globale ontwikkeling van schoolgaande kinderen
- Optimaliseren van het welbevinden en de betrokkenheid van schoolgaande kinderen door positieve interacties te stimuleren en in te spelen op de sociaal-emotionele behoeften
Deze module wordt voor 50% onder de vorm van werkplekleren georganiseerd.
De theorielessen vinden plaats in contactonderwijs.
Begeleide intervisie kinderbegeleider schoolgaande kinderen 1 (10 lestijden)
- Reflectiemoment over het eigen leerproces als begeleider in de kinderopvang
- Bijsturen van het eigen handelen om het professioneel handelen voortdurend te verbeteren
De theorielessen vinden hoofdzakelijk plaats in afstandsonderwijs.
Begeleide intervisie kinderbegeleider schoolgaande kinderen 2 (10 lestijden)
- Reflectiemoment over het eigen leerproces als begeleider in de kinderopvang
- Bijsturen van het eigen handelen om het professioneel handelen voortdurend te verbeteren
De theorielessen vinden hoofdzakelijk plaats in afstandsonderwijs.
Begeleide intervisie kinderbegeleider schoolgaande kinderen 3 (10 lestijden)
- Reflectiemoment over het eigen leerproces als begeleider in de kinderopvang
- Bijsturen van het eigen handelen om het professioneel handelen voortdurend te verbeteren
De theorielessen vinden hoofdzakelijk plaats in afstandsonderwijs.
Stage kinderbegeleider schoolgaande kinderen (80 lestijden)
- Begeleiden en ondersteunen van alle activiteiten in een opvang voor schoolgaande kinderen zoals een beginnend beroepsbeoefenaar
- Reflecteren over de kwaliteit van de opvang
- Bijdragen tot het verbeteren van de kwaliteit van de kinderopvang
Modules SEMESTER 2
Kwaliteitsvol werken in de kinderopvang (60 lestijden)
- Leren reflecteren over visie en kwaliteit van kinderopvang
- Verbeteren van de kwaliteit van de kinderopvang
Deze module wordt voor 50% onder de vorm van werkplekleren georganiseerd.
De theorielessen vinden plaats in contactonderwijs.
Spel baby’s en peuters (80 lestijden)
- Globale ontwikkeling van baby’s en peuters stimuleren via spel
- Creëren van een speel- en leeromgeving om bij baby’s en peuters intens spel tot stand te brengen
Deze module wordt voor 60% onder de vorm van werkplekleren georganiseerd.
De theorielessen vinden plaats in contactonderwijs.
Pedagogisch handelen baby’s en peuters (60 lestijden)
- Inzicht verwerven in de globale ontwikkeling van baby’s en peuters
- Optimaliseren van het welbevinden en de betrokkenheid van baby’s en peuters door positieve interacties te stimuleren en in te spelen op de sociaal-emotionele behoeften van het jonge kind
Deze module wordt voor 50% onder de vorm van werkplekleren georganiseerd.
De theorielessen vinden plaats in contactonderwijs.
Begeleide intervisie kinderbegeleider baby’s en peuters 2 (10 lestijden)
- Reflectiemoment over het eigen leerproces als begeleider in de kinderopvang
- Bijsturen van het eigen handelen om het professioneel handelen voortdurend te verbeteren
De theorielessen vinden hoofdzakelijk plaats in afstandsonderwijs.
Begeleide intervisie kinderbegeleider baby’s en peuters 3 (10 lestijden)
- Reflectiemoment over het eigen leerproces als begeleider in de kinderopvang
- Bijsturen van het eigen handelen om het professioneel handelen voortdurend te verbeteren
De theorielessen vinden hoofdzakelijk plaats in afstandsonderwijs.
Stage kinderbegeleider baby’s en peuters (80 lestijden)
- Begeleiden en ondersteunen van alle activiteiten in een opvang voor baby’s en peuters zoals een beginnend beroepsbeoefenaar
- Reflecteren over de kwaliteit van de opvang
- Bijdragen tot het verbeteren van de kwaliteit van de kinderopvang