Welkom
Beeldende creatieve therapie is een handelings- en ervaringsgerichte vorm van therapie. De ervaring doet de cliënt op door te handelen in het medium, door het medium waar te nemen en (waar mogelijk) te reflecteren over de ervaringen in en naar aanleiding van het medium. Aan de hand van overeengekomen behandeldoelen werkt de creatief therapeut methodisch. Het resultaat van de therapie kan verwerking en inzicht zijn en/of verbetering van het cognitief of lichamelijk functioneren of het psychisch welzijn (BVCT).
Doelstellingen
De bachelor-na-bacheloropleiding creatieve therapie (beeldend) wil zich optimaal oriënteren op de recente maatschappelijke ontwikkelingen binnen de geestelijke gezondheidszorg, de gehandicaptenzorg, de integrale jeugdzorg, het (bijzonder) inclusief onderwijs, enz.
De opleiding realiseert een verknoping van drie bodies in het creatief therapeutisch atelier als ruggengraat of centrale as in de opleiding: body of knowledge, body of artistic skills en body of therapeutic skills.
De opleiding vertrekt vanuit een holistische benadering van de mens, een pluralistisch waardenpatroon en een interculturele maatschappelijke context zowel van de cliënt, de collega’s als de therapeut.
De opleiding leidt studenten op die complementair, ondersteunend en versterkend kunnen werken binnen gelijk welk psychotherapeutisch kader gebaseerd op een integratief therapeutisch model.
De opleiding werkt met een POP (persoonlijk ontwikkelingsplan) gericht op de ontwikkeling van een persoonlijk referentiekader en artistieke authenticiteit.
Doelgroep en toelatingsvoorwaarden
Doelgroep
We onderscheiden drie groepen:
- Afgestudeerden van de bachelor in de Ergotherapie hebben rechtstreeks toegang tot de bachelor-na-bacheloropleiding Creatieve therapie beeldend, mits een gunstig opleidingsadviesgesprek.
- Afgestudeerden van de volgende professioneel of academisch gerichte bacheloropleidingen in de studiegebieden gezondheidszorg, onderwijs, sociaal-agogisch werk of beeldende kunsten kunnen ook toegang krijgen tot de opleiding, na een gunstig opleidingsadviesgesprek en mits het volgen van (een aantal vakken van) het voortraject.Enkele voorbeelden:
- Bachelor / Master in de Beeldende kunsten
- Bachelor / Master in de Psychologie
- Bachelor / Master in de Kunstwetenschappen
- Bachelor in de Verpleegkunde (psychiatrisch)
- Bachelor in het Onderwijs
- Bachelor in het Sociaal werk
- Bachelor in de Orthopedagogie
- Afgestudeerden uit andere studiegebieden kunnen eveneens toegelaten worden tot het voortraject van de opleiding op basis van hun persoonlijk profiel, na een gunstig opleidingsadviesgesprek en mits het volgen van (een aantal vakken van) het voortraject.
Opleidingsadviesgesprek
Tijdens het opleidingsadviesgesprek, voorafgaand aan de inschrijving, wordt gepeild naar de kennis van de sector, kennis van het beroep, inschatting van de vereiste instapcompetenties, relevante beroepservaringen, relevante opleidings- en vormingsachtergrond en motivatie.
Het opleidingsadviesgesprek moet leiden tot een advies over de haalbaarheid van de opleiding en de mogelijkheden om deze haalbaarheid te vergroten. De student krijgt een advies over bijwerken van de vereiste instapcompetenties via het voortraject of eventuele andere leermogelijkheden.
Na afloop van het voortraject volgt er een tweede opleidingsadviesgesprek waarin nagegaan wordt of de vereiste instapcompetenties voldoende bereikt zijn. Dit adviesgesprek leidt tot een attest dat toelating geeft tot fase A van de bachelor-na-bacheloropleiding Creatieve Therapie beeldend.
Programma
Opleidingsduur en spreiding
De opleiding biedt een voortraject aan van maximaal 24 studiepunten. Studenten kunnen op basis van hun persoonlijk profiel geadviseerd worden om slechts een gedeelte van het voortraject op te nemen.
De Bachelor-na-bacheloropleiding bestaat uit een volwaardig programma van 60 studiepunten gespreid over 2 academiejaren. Op deze wijze is de combinatie van werken en studeren beter mogelijk. In het eerste academiejaar richt het programma zich op het behandelen van cliënten (voorbereiden, kennismaken en observeren, beeldvorming en indicatie, opstellen van een behandelplan, behandelen, afronden en evalueren). In het tweede academiejaar richt het programma zich op het werken in een arbeidsomgeving en het werken aan professionaliteit en is een uitgebreide stage in het programma opgenomen.
Opbouw en onderwijsconcept
De opleiding is opgebouwd volgens recente onderwijsconcepten, is sterk praktijkgericht en wordt ondersteund door creatief therapeuten uit het werkveld.
Voorbereidingsprogramma
OPLEIDINGSONDERDEEL | SP |
Kunstbeschouwing | 4 |
Mediumvaardigheden: basis | 4 |
Therapeutische referentiekaders: inleiding | 4 |
Algemene psychopathologie | 4 |
Beeldende therapie: basis | 4 |
Verkenning werkveld, opdrachten en functies creatief therapeuten |
4 |
TOTAAL | 24 |
Deel A
OPLEIDINGSONDERDEEL | SP |
Module 1: kenninsmaking en observatie | 6 |
Module 2: Opstart behandeling | 6 |
Module 3: Verdiepend behandelen | 6 |
Module 4: Afronding en nazorg | 6 |
Beeldend medium vvaardigheden | 3 |
Persoonlijke ontwikkeling | 3 |
TOTAAL | 30 |
Deel B
OPLEIDINGSONDERDEEL | SP |
De creatief therapeut als professional4 | 6 |
Stage en persoonlijke ontwikkeling4 | 19 |
Integratieproject4 | 5 |
TOTAAL | 30 |
Afkortingen
1 body of knowledge
2 body of therapeutic skills
3 body of artistic skills
4 integratie van de drie bodies
SP = studiepunt: 1 studiepunt komt overeen met 27,5 uur studietijd
Evaluatie en attestering
Evaluatie
De evaluatie in het voortraject gebeurt via kennistoetsen, vaardigheidstoetsen en integratief competentiegericht assessment in functie van de vereiste instapcompetenties voor de Bachelor-na-bacheloropleiding. Studenten die slagen in het voortraject ontvangen een attest dat toegang verleent tot de Bachelor-na-bacheloropleiding Creatieve therapie beeldend.
De evaluatie in de Bachelor-na-bacheloropleiding gebeurt via kennistoetsen, vaardigheidstoetsen en vooral via integratief competentiegericht assessment in het creatief-therapeutisch atelier.
Attestering
Studenten die slagen in het programma, ontvangen het diploma van bachelor in de Creatieve Therapie beeldend.
Praktische informatie
Prijs*
Voor deze opleiding betaal je een vast bedrag van € 507,20 plus € 24,30 per studiepunt. Minvermogende studenten die inschrijven voor deze banaba en van wie de aanvraag tot vermindering wordt goedgekeurd op basis van berekening door de sociale dienst, betalen een vast gedeelte van € 507,20 plus € 12,10 per studiepunt.
* onder voorbehoud
Data
Alle opleidingsfases starten elk jaar in september. Je kan je dus elk academiejaar inschrijven voor onze opleiding.
Opleidingsadviesdagen
Kandidaat studenten die de opleiding Creatieve therapie beeldend willen volgen nemen deel aan een opleidingsadviesgesprek. In dit gesprek wordt gepeild naar kennis van de sector, motivatie, vooropleiding, bevorderende / belemmerende persoonlijke omstandigheden, ed. zodat een degelijk advies gegeven kan worden in functie van het slagen in de studie. Dit blijft een advies, met andere woorden het is geen toelatingsgesprek. Ook mogelijke vrijstellingen worden dan bepaald.
De opleidingsadviesdagen gaan door op:
- 27/06/24
- 04/07/24
- 29/08/24
- 05/09/24
Heb je interesse? Stuur dan tijdig je schriftelijke kandidatuur, met curriculum vitae en motivatie voor deelname aan de opleiding naar coördinator Instroom Lesley Vermeyen op lesley.vermeyen@pxl.be
Locatie
Hogeschool PXL | |
Campus Guffenslaan | Campus Elfde Linie |
Guffenslaan 39 | Elfde-Liniestraat 24 |
3500 HASSELT |
3500 HASSELT |
Inschrijvings- en betalingsmodaliteiten
Inschrijven kan tijdens de inschrijvingsdagen vanaf begin juni op de Dienst Studentenadministratie van Hogeschool PXL, PXL-NeXT, Elfde-Liniestraat 23a in Hasselt. Je kan na een gunstig opleidingsadviesgesprek voorinschrijven via de website www.voorinschrijvingen.pxl.be. Voor meer informatie kan je terecht op inschrijvingen@pxl.be. Voor deze opleiding wordt een aanvraag ingediend voor betaald educatief verlof. Als deze aanvraag goedgekeurd wordt, kunnen opleidingscheques aanvaard worden. Betalingen via KMO-portefeuille worden aanvaard. Voor meer informatie kan je terecht op het mailadres studiegelden@pxl.be.
Onze kwaliteit
De opleiding Creatieve therapie beeldend volgt systematisch haar kengetallen op en houdt rekening met de tevredenheid van studenten en personeel. Consulteer het overzicht van de meest recente kengetallen van de opleiding.
De opleiding werkt in het kwaliteitszorgsysteem voor opleidingen van Hogeschool PXL systematisch aan haar kwaliteit. Zo wordt de opleiding regelmatig onderworpen aan een externe opleidingsbeoordeling waarin een onafhankelijke externe commissie de kwaliteit van de opleiding beoordeelt. Alle informatie over de kwaliteit van de opleiding en de meest recente opleidingsbeoordeling kan je raadplegen door op de kwaliteitszorgfiche hieronder te klikken.
In het rapport van de kwaliteitstoets 2 (2020) en de kwaliteitstoets 1 (2021) vindt u meer details over het afgelegde traject van de opleiding en de aanpak van haar verbeterpunten.
Ook de kwaliteit van Hogeschool PXL wordt regelmatig door een onafhankelijke externe commissie beoordeeld. Lees meer over het positieve rapport van Hogeschool PXL in de instellingsreview.
Getuigenis
“Meer dan we soms denken definieert creativiteit ons als mensen. Daarmee bezig zijn, actief of receptief, therapeutisch of recreatief, is dan ook helend, ook en in het bijzonder als we in een kwetsbare toestand zijn. Kunst helpt ons weer aanknopen met onszelf en de wereld en is dan ook van onschatbaar belang voor de geestelijke gezondheid(szorg).”
Erik Thys
Psychiater UPC KU Leuven en PSC St.-Alexius Elsene
Actueel
PXL-aanbod
Ontdek ons volledige aanbod in de PXL-brochure
digitaal of op papier in je brievenbus
Brochure
Alle opleidingsinfo vind je ook in onze opleidingsbrochure.
digitaal of op papier in je brievenbus
Contact
Sanne Van Gelder
coördinator