Een sportclub of federatie runnen is als het managen van een bedrijf. We leren je sponsors overtuigen, samenwerken met partners en een community met de fans creëren. Dat is ook een spanningsveld: fans denken op korte termijn (sportief succes), sportmanagers denken op langere termijn: een gezonde club of federatie uitbouwen.
Hoe ga je hiermee om? Sportclubs en sportevenementen zijn ook enkel mogelijk door de inzet van vrijwilligers. Hoe neem je hen mee in het verhaal van een bedrijfsmatig gerunde sportclub? En wat met nieuwe trends als esports? Waarom investeren profvoetbalclubs hierin? Hoe draagt dit bij tot de merkwaarde van een club? Want voetbalclubs als Barcelona, Liverpool, Manchester City,…dat zijn wereldberoemde merken.
Laat sterke merken bouwen nu net een van de kerntaken zijn van een marketeer. Kortom de combinatie van Marketing-Sportmanagement is een enorme troef.
Wat houdt deze opleiding in?
Sportmanagement
Een sportclub of federatie runnen is als het managen van een bedrijf. We leren je sponsors overtuigen, samenwerken met partners en een community met de fans creëren. Dat is ook een spanningsveld: fans denken op korte termijn (sportief succes), sportmanagers denken op langere termijn: een gezonde club of federatie uitbouwen.
Hoe ga je hiermee om? Sportclubs en sportevenementen zijn ook enkel mogelijk door de inzet van vrijwilligers. Hoe neem je hen mee in het verhaal van een bedrijfsmatig gerunde sportclub? En wat met nieuwe trends als esports? Waarom investeren profvoetbalclubs hierin? Hoe draagt dit bij tot de merkwaarde van een club? Want voetbalclubs als Barcelona, Liverpool, Manchester City,…dat zijn wereldberoemde merken.
Laat sterke merken bouwen nu net een van de kerntaken zijn van een marketeer. Kortom de combinatie van Marketing-Sportmanagement is een enorme troef.
Jij wil:
Leren hoe je de markt verovert.
Leren hoe je sterke merken bouwt.
Samen met bedrijven werken aan real-life projecten.
Marketeer met de X-factor worden!
Jouw opleiding:
We koppelen theoretische bagage aan real-life projecten, bachelorproef en stage zodat je reeds tijdens je opleiding heel wat praktijkervaring opdoet.
We zetten sterk in op soft skills, projectmatig werken, ondernemerschap en communiceren met impact.
We leren je social media en online marketing campagnes ontwerpen, uitvoeren en monitoren via gangbare marketingsoftware.
Via de keuzeopties kan je vanaf het eerste jaar specialiseren in Vastgoed, Eventmanagement, Sportmanagement, Digital Marketing of Sales en Business Development.
Studenten die reeds over een graduaats- of bachelordiploma beschikken, kunnen een verkort traject volgen tussen 60 en 90 studiepunten.
Het keuzetraject 'Sportmanagement' kan je volgen in:
Dagonderwijs (voltijds)
Verkorte opleiding
Vervolgtraject
Flexibel studeren
Op elk moment in je leven moet je kunnen verder studeren en opklimmen naar een niveau dat bij je past. Hogeschool PXL zet zich in voor trajecten en voorzieningen die flexibel studeren bevorderen.
De beschikbare opties variëren afhankelijk van de opleiding en jouw individuele situatie. Wil je zekerheid over jouw mogelijkheden? Neem dan contact op met je trajectbegeleider via de contactgegevens onderaan deze pagina.
Extra diploma Bachelor bedrijfsmanagement: Marketing behalen?
Heb je al een diploma hoger onderwijs en wil je je kansen op de arbeidsmarkt een extra boost geven met een bachelordiploma Bedrijfsmanagement met afstudeerrichting Marketing? Wij nemen je graag mee op reis doorheen de razend interessante wereld van marketing.
Enkele mogelijkheden die we reeds mogelijk maken:
Vervolgtrajecten Graduaat naar Bachelor
(92 studiepunten: 2 jaar)
Verkorte trajecten bachelor na bachelor
(vanaf 63 studiepunten: 1,5 jaar)
Vervolgtrajecten Graduaat naar Bachelor (92 SP: 2 jaar)
1. Bedrijfsmanagement: Marketing met specialisatie Vastgoed
Opleidingsonderdeel
SP
Statistiek voor marketeers
4
Frans 1
5
Strategische marketing
7
Business Intelligence voor marketeers
3
Project marktonderzoek
6
Frans 2
5
Engels 2
5
Business-to-business marketing
3
Digital marketing essentials
3
Bachelorproef
10
B2B Sales
3
Contentmarketing
3
Data Driven Marketing
3
Stage
14
Verkenning van de vastgoedwereld
3
Juridische aspecten van het vastgoed
3
Technische aspecten van het vastgoed
3
Fiscale aspecten van het vastgoed
3
Project vastgoedverkoop
6
TOTAAL
92
2. Bedrijfsmanagement: Marketing met specialisatie Digital Marketing
Opleidingsonderdeel
SP
Statistiek voor marketeers
4
Frans 1
5
Strategische marketing
7
Business Intelligence voor marketeers
3
Project marktonderzoek
6
Frans 2
5
Engels 2
5
Business-to-business marketing
3
Digital marketing essentials
3
Bachelorproef
10
B2B Sales
3
Contentmarketing
3
Data Driven Marketing
3
Stage
14
UX design en conversie optimalisatie
3
Digitale strategie en marketing technologie
6
Project Performance Marketing
6
Digital Content Creatie of Omnichannel retail
3
TOTAAL
92
Verkorte trajecten bachelor na bachelor (vanaf 63 SP: 1,5 jaar)
1. Bedrijfsmanagement: Marketing met specialisatie Vastgoed
Opleidingsonderdeel
SP
Strategische marketing
7
Business Intelligence voor marketeers
3
Project marktonderzoek
6
Business-to-business marketing
3
Digital marketing essentials
3
B2B Sales
3
Contentmarketing
3
Data Driven Marketing
3
Stage
14
Verkenning van de vastgoedwereld
3
Juridische aspecten van het vastgoed
3
Technische aspecten van het vastgoed
3
Fiscale aspecten van het vastgoed
3
Project vastgoedverkoop
6
TOTAAL
63
2. Bedrijfsmanagement: Marketing met specialisatie Digital Marketing
Opleidingsonderdeel
SP
Strategische marketing
7
Business Intelligence voor marketeers
3
Project marktonderzoek
6
Business-to-business marketing
3
Digital marketing essentials
3
B2B Sales
3
Contentmarketing
3
Data Driven Marketing
3
Stage
14
UX design en conversie optimalisatie
3
Digitale strategie en marketing technologie
6
Project Performance Marketing
6
Digital Content Creatie
3
TOTAAL
63
Let wel op: bovenstaand vakkenpakket is richtinggevend. Afhankelijk van je initiële bachelordiploma kan het zijn dat je nog extra vakken Frans, Engels of Marketing Essentials moet opnemen en je programma 73 tot maximum 80 studiepunten zal tellen.
Om een concreet programma samen te stellen, neem je contact op met mevrouw Ingrid Jacobs (Ingrid.Jacobs@pxl.be), trajectbegeleider PXL-Marketing.
Ontdek hoe jouw academiejaar eruit zal zien:
En wat na het behalen van je diploma?
Jouw toekomst
Met dit diploma op zak kan je kiezen uit tal van jobs in de marketing- en saleswereld. Neem de proef op de som en voer de zoektermen 'marketing' of 'sales' in op een van de vele jobsites.
Verder studeren
Ben je na jouw bacheloropleiding nog niet uitgestudeerd?
Dan kan je o.a. schakelen naar volgende opleidingen:
Master in de Toegepaste en economische wetenschappen
Master in de Handelswetenschappen
Master in Management
Master in de Communicatiewetenschappen
Banaba Communicatie
Ook kan je via de Educatieve bachelor secundair onderwijs in 1 jaar (60 SP) ook het diploma van leraar behalen.
Hoe wij je al met één been in het werkveld helpen:
Marketing met de X-factor: innovatie, ondernemerschap en outside the box denken staan centraal. We leren je een nieuw product op de markt brengen, een start-up beginnen én een nieuw merk lanceren.
We dompelen je onder in de snel evoluerende wereld van de digitale en online marketing.
Je geeft kleur aan je opleiding door onze keuzeopties en kan hierin ook je stage en bachelorproef kiezen tot een totaal van 60 van de 180 studiepunten.
Ondernemerschap & Marketing
Het doel van marketing is "getting the market": hoe verover ik de markt. Dit is waarschijnlijk de belangrijkste uitdaging voor elke startende ondernemer. Daarom hechten we in onze opleiding veel belang aan ondernemerschap en dit altijd met hoofdfocus op marketing.
In het eerste jaar leren we onze studenten in het vak Project Innovation Lab hoe je een nieuw product bedenkt en hoe je dit in de markt zet. In jaar 2 leren we onze studenten zelf een bedrijf opstarten in het vak Project Startup Lab. In jaar 3 leren we onze studenten hoe ze zelf een nieuw merk in de markt zetten in het vak Project Branding. In deze drie vakken gaan wij als opleiding coachen, onze studenten gaan doen.
Project Startup Lab (jaar 2) – Richt je eigen bedrijf op: ‘SomeThin’ (winnaar beste Small Business Project van België in 2023 en ticket naar Europese finale in Istanboel)
Opening X-Store 2023: pop-up store door studenten Marketing
Getuigenis Marketing: Sportmanagement
Hallo, ik ben Glen Jans, laatstejaars student marketing met keuzeoptie sportmanagement.
Marketing en management zijn essentieel in de sport. De studierichting Marketing en sportmanagement maakt de connectie tussen de beide werelden. Door marketing toe te passen op je sportclub, organisatie of vereniging trek je niet alleen meer leden aan maar zorg je ook voor extra inkomsten. Daarnaast heb ik geleerd over recht in de sportwereld en op welke manier je het best een sportclub kan besturen en samenwerken met gemeenten, sportbonden, sponsors, vrijwilligers, etc. Kortom, alles om een sportclub te runnen als een bedrijf.
Ik speel zelf voetbal en ben een hevig KRC Genk-supporter. Ik vond het dan ook bijzonder leuk dat we afgelopen schooljaar gastlessen kregen van zowel KRC Genk, Club Brugge, Union en Anderlecht. Telkens kwamen deze clubs hun visie toelichten met hierin een belangrijke rol voor hun marketingvisie.
Natuurlijk komen ook andere sporten aan bod in onze opleiding. Zelfs rond esports hebben we een vak! Eerst dacht ik dat dit een eerder ‘nerdie’ bezigheid was, maar nu heb ik geleerd dat dit booming business is en bijzonder interessant voor sportclubs om een community op te bouwen met jonge fans.
PXL-diploma's worden wereldwijd erkend door de NVAO. De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) is opgericht door de Nederlandse en Vlaamse overheid, en is de officiële instantie die een deskundig en objectief oordeel geeft over de kwaliteit van het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen.