Project marktonderzoek (Ingrid Jacobs, Jo Swinnen, Luc Goessens), 2MAR
Wat is het doel van Project marktonderzoek?
Studenten voorbereiden op de bachelorproef door ze in groepjes van drie de volledige onderzoekscyclus van een marktonderzoek te laten doorlopen.
Wat is het product van Project marktonderzoek?
Een volledig uitgewerkt marktonderzoek dat resulteert in een rapport en een presentatie: uitgaande van een probleemstelling formuleren studenten onderzoeksvragen waarop ze via een uitgebreide literatuurstudie en een eigen uitgevoerd kwantitatief onderzoek een antwoord en marketinggericht advies geven.
Waarom werken jullie met een externe opdrachtgever?
We proberen zo authentiek mogelijk studenten voor te bereiden op de bachelorproef waarbij studenten ook voor een externe opdrachtgever werken. Via Frank Vols, business developer PXL, ontstond de mogelijkheid om een marktonderzoek uit te voeren voor de PXL in de B2B-markt. Meer specifiek was er in eerste instantie behoefte om een beter zicht te krijgen op de relatie van de PXL met het bedrijfsleven met als doel de relaties hiermee te verbreden, te verdiepen en te versterken. Objectief is om vanuit de PXL meer onderbouwde strategische initiatieven te nemen naar het bedrijfsleven toe. De resultaten van het onderzoek worden ook gebruikt om verder te bouwen aan de sterke PXL-community: een smeltkroes van jong talent, innovatie, vorming en contactennetwerk.
Zijn jullie tevreden met het resultaat?
Het kwantitatief onderzoek resulteerde in bijna 600 volledig ingevulde enquêtes. Deze werden bekomen door interviews van de studenten met Limburgse bedrijfsleiders en door het verspreiden van de enquête via mail, via Voka en via Made in Limburg. Om van een representatief onderzoek te spreken waren er 378 respondenten nodig, we zijn dus zeker tevreden met de bekomen respons. De Limburgse bedrijven hebben de tijd genomen om de samenwerking met de PXL te optimaliseren. De groepjes met het beste onderzoek zullen dit voorstellen op het PXL-Directiecomité na de lesvrije week.