Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Alumna in de kijker - Miete Plessers

Na het behalen van het diploma “Pedagogische wetenschappen” startte Miette Plessers als leraar in de ervaringsgerichte school “de Wonder-wijzer” in Zutendaal. Tegelijkertijd volgde ze als LIO-er (leraar-in-opleiding) het avondtraject lager onderwijs aan PXL-Education. In juni 2021 studeerde Miette af. Nu combineert ze lesgeven in ‘de Wonder-wijzer’ met haar job als docent aan PXL-Education.

Hoe ziet jouw loopbaan eruit?

Meer dan tien jaar lang begeleidde ik lerarenteams uit het basisonderwijs, onder andere rond Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (Djapo, Universiteit Antwerpen) en inspirerend burgerschap (Katholiek Onderwijs Vlaanderen). Na een tijdje voelde ik dat het een grote meerwaarde zou zijn indien ik ervaring in de klas opbouwde. Tijdens mijn lerarenopleiding (avondtraject lager onderwijs bij PXL-Education) startte ik in de Wonder-wijzer als ‘leraar-in-opleiding’ (LIO). Ik was er leraar, begeleider en liep er ook stage.

Nu geef ik les in het vijfde leerjaar van de Wonder-wijzer en maak ik als docent aan PXL-Education studenten warm voor dit heerlijk uitdagende beroep!

Wat doe je nu in het dagelijkse leven?

Mijn tijd wordt verdeeld over de Wonder-wijzer en PXL-Education: in de voormiddag sta ik in het vijfde leerjaar, en in de namiddag of avond vind je me op PXL.

Leraren die ik de afgelopen jaren tegenkwam als begeleider, spraken vaak met veel passie over hun job, maar ondervonden ook moeilijkheden in het omgaan met diversiteit, leerlingen leren verantwoordelijkheid te dragen voor elkaar en voor de wereld, … Zij zorgden ervoor dat ik hun job te belangrijk en leuk vond om er niet zelf van te proeven.

Daarnaast greep ik de kans om lid te worden van een enthousiast lerarenteam in Zutendaal.  In de Wonder-wijzer werken we intens samen, denken we bewust na over onze visie en leren we lang niet alleen zittend aan de schoolbank. Een school vinden waar je je goed voelt en die aansluit bij je eigen visie, is volgens mij een must om een goede leraar te worden en te blijven.

Hoe verliep je studentenperiode?

Als avondstudent met een job en een gezin profiteerde ik van de flexibiliteit van de opleiding. Ik koos elk jaar een bepaald aantal vakken en spreidde mijn stage zodat het haalbaar werd.

Wat was de grootste troef van je opleiding bij PXL-Education?

Zonder flexibiliteit en avondtraject had ik waarschijnlijk niet doorgebeten … dus beide waren voor mij doorslaggevend. De betrokkenheid van de docenten is daarnaast ook een opsteker en van enorme waarde om je ‘thuis’ te voelen op PXL-Education.

Wat is het belangrijkste dat je van je studies is bijgebleven?

De stages zijn dé momenten waarop alle ‘theoretische’ inzichten samen komen in de praktijk. Voor mij was en is dat enorm belangrijk, omdat je alleen dan jezelf echt kan toetsen. Niet alleen nagaan wat je weet en kent, maar ook wat je kan en hoe je die duizend-en-één zaken die een leraar dagelijks doet, leert te combineren. Daar hoort natuurlijk niet alleen ‘lukken’, maar ook ‘mislukken’ bij. Elk moment tijdens mijn stage waarin ik iets voor het eerst uitprobeerde, maar ook de mist inging, is mij bijgebleven.

Wat zijn je beste herinneringen aan je studententijd en aan Hogeschool PXL?

Ook tijdens het serieuze werk, is gezelligheid niet onbelangrijk.  Daar zorgde onder andere mijn vriendin Annelore voor. De avondlijke lessen werden zo iets minder pijnlijk! 😉

Wat was je favoriete plekje @Hogeschool PXL en in Hasselt?

Door corona zaten we het vaakst achter onze laptop, wat niet altijd mijn favoriete plekje was. Hopelijk worden de authentieke leslokalen van PXL-Education weer helemaal de habitat van de studenten!

Welke docent inspireerde je het meeste en waarom?

Els Peeters: ze deed me goesting krijgen in bv. tekenen, ook al is er nooit een tekenaar aan mij verloren gegaan. Dat waardeerde ik enorm! Elke student voelt wanneer je met passie over je vak spreekt. Als het vak je niet aanspreekt, doet een gepassioneerde docent dat wel!

Wat is je beste advies voor onze studenten PXL-Education?

Sleutel aan je eigen onderwijsvisie. Zorg ervoor dat je weet wat je wil als je aan de slag gaat als leraar. Het vergroot je kansen om terecht te komen in een school die jou ligt en waarin je past. Dat is volgens mij het recept om een lang leven als leraar tegemoet te gaan!

Is er nog iets extra’s dat je nog graag kwijt wilt?

Spreek met passie en waardering over je beroep. Wat je doet als leraar is zo belangrijk, maar ook zo uitdagend. Je botst op drempels,  leert elke dag bij en je bent een duizendpoot. Je maakt het verschil in de wereld van elk kind in je klas.