Jochem Broodhuys kwam met een diploma Handel van de Handelsschool Hasselt naar Hogeschool PXL. Hij studeerde in 2017 af als leraar secundair onderwijs, economie en Engels bij PXL-Education. Hij behaalde later ook nog zijn “Master of Arts in Applied Linguistics for English Language Teaching” in Londen en gaf zelfs even les aan Queen Mary University of London. Momenteel is hij leraar in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE).
Hoe ziet jouw loopbaan eruit?
Ik heb lang geworsteld met de vraag wat ik later wilde worden. Een van de redenen waarom ik voor het onderwijs koos, is om leerlingen te helpen bij het maken van die keuze.
Ik had al verschillende jobs uitgeoefend voor ik aan de lerarenopleiding startte. Mijn keuze viel op Engels en economie, aangezien je met die vakken ook buiten het onderwijs aan de slag kan gaan.
Vandaag werk ik in de Verenigde Arabische Emiraten en heb ik naast mijn bachelordiploma ook een masterdiploma op zak. De voorbije twee zomers werkte ik aan Queen Mary University of London, waar ik mijn master behaalde.
In de toekomst hoop ik voltijds te kunnen lesgeven aan een universiteit, maar misschien sla ik toch nog een andere weg in. In ieder geval laat ik geen enkele kans voorbijgaan!
Wat doe je nu in het dagelijkse leven? Hoe ziet een “standaard”werkweek eruit? Hoe heb je dit verwezenlijkt?
Ik geef 25u Engels aan Emiratikinderen. De werkdag start om 7u15 met een bijeenkomst waarin onder andere het volkslied gezongen wordt en men uit de Koran voorleest. De les begint om 7u30, de schooldag eindigt om 14u30. Sinds maart vorig jaar worden de lessen online gegeven. Wanneer de scholen heropenen, staat nog niet vast.
Omdat Queen Mary University me maar enkele lesuren aanbood, koos ik ervoor om in de VAE te gaan werken. Ik ben altijd enorm geïnteresseerd geweest in het ontdekken van andere culturen en ik sta altijd open voor nieuwe uitdagingen in andere landen. De aanpassing is nooit gemakkelijk, maar het opent wel je ogen en je ontdekt dat jouw visie niet perse de juiste is.
Hoe verliep je studentenperiode?
Ik was geen voorbeeldige leerling in de middelbare school. Een zeven op tien was voor mij voldoende, ook al spoorden leraren me aan om het beter te doen. Ik zag daar echter toen het nut niet van in.
Vanaf het moment dat ik aan PXL-Education begon, was ik heel wat meer gedreven. Ik had een doel voor ogen en ik wou zo veel mogelijk kennis vergaren. Tot op vandaag geeft bijleren mij zin in het leven. Elke dag moet ik voelen dat ik erop vooruit ben gegaan.
Wat was de grootste troef van je opleiding bij PXL-Education?
De eisen voor de stagelessen lagen hoog, maar hieruit heb ik uiteindelijk wel geleerd waarnaar we moeten streven als leerkracht.
Destijds vond ik interactieve lessen en groepswerk een bron van frustratie. Het voelde aan alsof ik alles zelf moest ontdekken. Achteraf bekeken heeft dit mij enorm vooruitgeholpen in het leven. Ik neem zelf initiatief en wacht niet tot iemand mij komt vertellen hoe het moet.
Wat is het belangrijkste dat je van je studies is bijgebleven?
Loslaten. Ik plan graag tot in de details, maar aan de PXL heb ik geleerd om leerlingen vrijheid te geven om te ontdekken.
Wat zijn je beste herinneringen aan je studententijd en aan Hogeschool PXL?
De vriendschappen met klasgenoten, andere studenten en lectoren, maar ook stages en vooral mijn internationale stage in Peru.
Wat was je favoriete plekje @Hogeschool PXL en in Hasselt?
Het restaurant in gebouw D: het eten was altijd super!
Welke docent inspireerde je het meeste en waarom?
Heel wat docenten deden dat, maar ik genoot het meest van de aanpak en kennis van docenten als Kris Gillijns, Brigitte Luyten en Michel Janssens. Ik hing vaak aan hun lippen.
Wat is je beste advies voor onze studenten PXL-Education?
Mijn sleutelwoord is balans. Een gezonde balans tussen (school)werk, menselijk contact, beweging en iets spiritueels heeft mij altijd geholpen.
Als je iets graag wilt, probeer dit dan ook waar te maken. Zo wou ik altijd graag Spaans leren. Toen besliste ik om 10 minuten per dag hieraan te spenderen. Ondertussen spreek ik vloeiend Spaans.