Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Alumna in de kijker - Sofie Vautmans

Sofie Vautmans startte na 6 jaar als stewardess aan de lerarenopleiding. In 2015 studeerde ze af als leraar secundair onderwijs en ondertussen geeft ze al 7 jaar les @ Middenschool Kindsheid Jesu Hasselt. 

Hoe ziet jouw loopbaan eruit?

Voordat ik aan de lerarenopleiding begon, werkte ik zes jaar als stewardess bij Brussels Airlines. Nu geef ik al zeven jaar les in de Middenschool Kindsheid Jesu (Hasselt). 

Wat doe je nu in het dagelijkse leven?

Na het behalen van mijn diploma aan PXL, had ik het geluk om onmiddellijk voltijds aan de slag te kunnen gaan in MKJ Hasselt. 

Een standaard werkweek heb ik niet. Elke dag komen er andere dingen op je pad die vragen om je aandacht en je flexibiliteit. Het is een dooddoener, maar de job van leraar houdt zoveel meer in dan lesgeven alleen. Dat kan je alleen ervaren als je het werkelijk gaat doen. 

Hoe verliep je studentenperiode?

In vergelijking met de ‘reguliere’ student was ik een stukje ouder. Ik was enorm gemotiveerd om mijn diploma te behalen en zette werkelijk alles op alles, omdat ik wist dat het niet meer zo zelfsprekend was voor mij om op de schoolbanken te zitten. Studeren zag ik als een voorrecht. 

Wat was de grootste troef van je opleiding bij PXL-Education?

De warmte van bijna alle docenten, het gevoel begrepen en gewaardeerd te worden. Wanneer je als student liet zien dat je écht wilde slagen, kreeg je daar ook alle mogelijkheden toe aangereikt. Alles wat ik gaf, kreeg ik driedubbel terug. 

Wat is het belangrijkste dat je van je studies is bijgebleven?

Je bent werkelijk tot bijna alles in staat wanneer je de focus legt op je eigen groeipotentieel, je maakbaarheid. Op PXL leerde ik, onder andere dankzij toenmalig lector Nederlands Marijke Hendrickx, om mijn fixed mindset los te laten en te vertrouwen op groeikansen. 

Wat zijn je beste herinneringen aan je studententijd en aan Hogeschool PXL?

In onze geschiedenisgroep deelden wij werkelijk alles. We maakten optimaal gebruik van elkaars talenten zodat iedereen veel meer uit zichzelf kon halen dan wanneer hij/zij er alleen voor had gestaan. Samen als groep iets kunnen bereiken is het mooiste wat er is. 

Wat was je favoriete plekje @Hogeschool PXL en in Hasselt?

Het restaurant in gebouw D 😊😊 We trokken altijd naar daar voor de overheerlijke salade geitenkaas!

Welke docent inspireerde je het meeste en waarom?

Els Vinckx leerde me mijn persoonlijkheid te leggen in mijn lessen. Ze heeft me helpen zoeken naar een manier om evenwicht te vinden tusssen ‘het verhalende’ aspect van het vak en de leerplandoelstellingen waaraan we ons natuurlijk moeten houden. 

Geschiedenis was het vak waarvoor ik aan de lerarenopleding begon. Ik hou heel erg veel van schrijven, verhalen vertellen, lezen en op de een of andere manier voel ik me tijdens mijn lessen geschiedenis alsof ik me in een spannend boek bevind en de personages help om tot leven te komen. Ik kan daar echt van genieten. 

Wat is je beste advies voor onze studenten PXL-Education? 

Maak goede vrienden die er samen met jou voor willen gaan ;-)